تاثیر آب و هوا ‌و اقلیم در میزان ماندگاری عطرها

تاثیر آب و هوا ‌و اقلیم در میزان ماندگاری عطرها

تاثیر آب و هوا ‌و اقلیم در میزان ماندگاری عطرها؛ نکاتی که باید بدانید

آیا تاکنون به این مساله فکر کرده‌اید که میزان ماندگاری عطر مورد علاقه شما در هوای گرم و سوزان با ‌هوای سرد فصل زمستان تفاوت دارد؟ یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در ماندگاری عطرهای مختلف آب و هوا است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب راجع به تاثیر آب و هوا و اقلیم در میزان ماندگاری عطرها نکاتی را بررسی کنیم.

 

تاثیرات آب و هوا و اقلیم در میزان ماندگاری عطرها چیست؟

آب و هوا یکی از عوامل مهمی است که تاثیر بسزایی بر ماندگاری رایحه عطر دارد. دما، رطوبت و فشار هوا می‌توانند به طور مستقیم بر رایحه و ماندگاری عطر تاثیرگذار باشند. در ادامه به تاثیرات مختلف آب و هوا بر ماندگاری رایحه عطر اشاره خواهیم کرد.

دمای هوا

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی میزان ماندگاری عطر و ادکلن دمای هوا است. در واقع، دما می‌تواند بر فرایندهای شیمیایی و فیزیکی که در عطر اتفاق می‌افتد، تاثیر بگذارند. یکی از اصلی‌ترین تاثیرگذاری‌های دما بر ماندگاری عطر، تبخیر سریع نت‌های عطر در دمای بالا است. هنگامی که دما افزایش پیدا کند، مولکول‌های عطر به سرعت تبخیر می‌شوند و در نتیجه، ماندگاری عطر کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر در دماهای بالا، فرآیند اکسایش با سرعت قابل توجهی انجام شده که موجب تغییر رایحه و کاهش ماندگاری عطر مربوطه می‌شود. دما نقش مهمی در پخش بو دارد. در دماهای بالا، پوست گرم‌تر و مرطوب‌تر است که همین موضوع باعث می‌شود عطر به سرعت پخش شده و میزان ماندگاری آن کم شود.

رطوبت هوا

رطوبت یکی دیگر از عواملی به شمار می‌آید که تاثیر بالایی بر ماندگاری عطر می‌گذارد. در واقع، تاثیر آب و هوا و اقلیم در میزان ماندگاری عطرها به رطوبت نیز مربوط می‌شود. چرا که رطوبت به شکل مستقیم و همچنین غیرمستقیم اتفاقات فیزیکی و شیمیایی عطر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر رطوبت بالا باشد، طبیعتا پوست مرطوب‌تر خواهد شد و این مساله باعث می‌شود که عطر به خوبی به پوست چسبیده و به بهترین شکل ممکن عمل کند. در رطوبت بالا، نت‌های عطر ممکن است تغییراتی داشته باشند و به شکل جذاب‌تر و گرم‌تر به مشام برسند.

این تغییرات همچنین افزایش جذابیت و ماندگاری عطر را به همراه دارند. علاوه بر این، رطوبت هوا به اکسایش عطر نیز کمک خواهد کرد. از طرفی، در رطوبت بالا فرآیند اکسایش به شکل بسیار آهسته‌تر به انجام می‌رسد که نهایتا به حفظ رایحه و افزایش ماندگاری عطر یا ادکلن منجر می‌شود.

فشار هوا

فشار هوا نیز تاثیر آب و هوا و اقلیم در میزان ماندگاری عطرها را نشان می‌دهد. فشار هوا به عنوان یک شرایط محیطی تاثیر بسزایی در تبخیر و پخش بوی عطر و ادکلن دارد. فشار هوا بر روی تبخیر عطر تاثیر کاملا مستقیم دارد. در فشارهای بالا، مولکول‌های عطر سریع‌تر تبخیر می‌شوند و ماندگاری عطر کاهش می‌یابد. بنابراین، در شرایطی که فشار هوا بالا است، استفاده از عطرهای با نت‌های سنگین و گرم مانند چوب صندل و وانیل مناسب خواهد بود.

فشار هوا علاوه بر این بر پخش بوی عطر نیز تاثیر دارد. در فشارهای پایین، پخش بو کمتر و در فشارهای بالا، پخش بو بیشتر خواهد بود. بنابراین، در شرایطی با فشار هوای پایین، استفاده از عطرهای با نت‌های تند و تلخ مانند نعناع و چرم مناسب خواهد بود.

عطرهای معتبر و با‌کیفیت، ماندگاری متفاوتی در شرایط اقلیمی مختلف دارند

همانطور که در این مطلب اشاره شد، تاثیر آب و هوا و اقلیم در میزان ماندگاری عطرها بسیار بالا است. بنابراین اگر قصد تهیه عطر دارید، رایحه مورد علاقه خود را مطابق با شرایط اقلیمی محل زندگی خود تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید